کد مطلب:179614 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

صحیفه سجادیه منبع اخلاق و فضائل
بیشتر دعاهای صحیفه، برنامه هایی برای اخلاق و كمالات روحی وضع كرده است كه بدان وسیله مقام انسانی بالا می رود و آدمی ارتقاء پیدا می كند. اما در دعای بیستم كه معروف است به دعای مكارم الاخلاق بهترین و والاترین سجایای اخلاقی را به همه انسان ها مخصوصا به جهان نیازمند به اخلاق امروز می آموزد كه در ابتدای این دعا می خوانیم:

«اللهم صل علی محمد وآله، و بلغ بایمانی أكمل الایمان، و اجعل یقینی أفضل الیقین، و انته بنیتی الی أحسن النیات، و بعملی الی أحسن الأعمال. اللهم وفر بلطفك نیتی، و صحح بما عندك یقینی، و استصلح بقدرتك ما فسد منی»

خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست، و ایمان مرا به كاملترین مراتب ایمان برسان، و یقینم را فاضل ترین درجات یقین ساز، و نیتم را به بهترین نیت ها و عملم را به بهترین اعمال ترفیع ده. خدایا به لطف خود نیتم را كامل و خالص ساز و یقینم را ثابت و پابرجای دار و به قدرت خود آنچه را كه از من تباه شده اصلاح فرما.

دعای شریف مكارم الأخلاق صحیفه سجادیه، حاوی تعالیمی مهم و درس های آموزنده و انسان ساز است و به هر نسبت كه افراد علاقمند و باایمان در مضامین آن دقت كنند و محتوای آنرا به نیكی فراگیرند و دستورهایش را عملا به كار بندند، به همان نسبت از سعادت واقعی و كمال راستین برخوردار می گردند و به مكارم اخلاق و سجایای انسانی متخلق می شوند. [1] .


[1] شرح و تفسير دعاي مكارم الاخلاق از صحيفه سجاديه / ج 1 / ص 1.